J.V. Tomàs "Chovi" (Banyoles): "Tenim un gen competitiu, l'ADN Banyoles"
- Escrit per CatHandbol
Parlem abans de les fases d'ascens amb José Vicente Tomàs, conegut per tots com a "Chovi". Va arribar fa tres anys a Banyoles de terres valencianes, i aquest any porta de nou a l'equip a la fase d'ascens per intentar tornar per la via ràpida a la Primera Estatal.
Com valores la temporada, amb la classificació per a les fases lluitades fins la darrera jornada contra l’Espanyol?
Per a nosaltres la valoració de la temporada ha de ser molt positiva. Estem molt contents i orgullosos del joc desplegat i que això s'hagi pogut traduir en punts i en l'objectiu de fases d'ascens. Crec que la temporada ha tingut moltes fases dins de la mateixa, però ja quan es va anar aclarint la classificació on es veia que Calella estava clarament un punt per damunt de la resta, i veient que, tant Espanyol com nosaltres ens quedàvem allà lluitant per la segona plaça, on s'obria ja un forat amb el quart classificat. Realment ha sigut una temporada molt maca, perquè ha sigut un toma i daca esportiu i també mental durant cada setmana.
Al principi d'aquest moment de temporada, l'Espanyol semblava, que pegava una espenta i nosaltres vam pagar una mica el Nadal i ens vam despenjar tres punts. El nostre objectiu era, evidentment, quedar enganxats amb ells a un màxim de dos punts per poder jugar-nos a casa l'última jornada. Allà vam veure perillar una mica i vam haver de ser forts mentalment i treballar setmana a setmana per poder no desenganxar-nos. Després li vam poder donar la volta a la truita i la situació va ser la inversa. Vam posar-nos tres punts per sobre, en un moment una mica més delicat per a l'Espanyol a la lliga. No ho vam poder tancar, tampoc, i vam arribar amb aquesta situació d'igualtat màxima a l'últim partit, que realment si ens haguéssim deixat escriure un guió de la resolució de la temporada, segur que no ho haguéssim pogut escriure millor.
Llavors, molt contents d'haver pogut gaudir-ho amb la nostra gent, de que s'hagin enganxat encara més, de veure el pavelló ple i de posar en valor també la competició que juguem, perquè crec que juntament amb Calella el volum d'afició que va al pavelló és d'admirar i també d'agrair.
Des del començament de campionat teníeu les fases d’ascens com objectiu?
Els nostres objectius des de principi de temporada eren, en primer lloc, estabilitzar l'equip. Veníem d'una temporada molt complicada, amb canvi d'entrenador a mitja temporada, on les coses no van sortir com volíem. I, malgrat que ho vam lluitar fins a l'últim moment a la pista esportivament i que després ens van oferir plaça per jugar al grup valencià, vam considerar que el millor pla per a l'entitat sortir a Lliga Catalana i tornar a reconstruir fent un pas enrere per intentar fer després un parell de passos endavant. Possiblement no teníem l'obligació d'aquesta primera temporada ja lluitar per fases d'ascens, perquè la feina que estem fent a nivell de club és intentar lligar la base amb el primer equip, perquè ara tenim un salt molt gran de juvenils al Lliga Catalana. Per tant, no teníem aquesta pressió o necessitat imperiosa de jugar fases aquesta primera temporada.
Per tant, el primer objectiu nostre era estabilitzar l'entitat i el club, perquè sempre que baixes tens el perill de desmantelar una mica la plantilla. Ja sabem que n'hi ha hagut altres casos que, directament de nacional, han passat per Lliga per seguir baixant. I, per tant, això és el que volíem fer.
Realment, molt content amb el compromís de la plantilla. Evidentment, el descens ens va ressentir i ens va fer mal en quant a la confecció del grup, que no tothom va continuar. Però sí un gruix de casa molt important. I el que ens ha fet també, en el cas de conèixer-nos, el cos tècnic amb els jugadors, poder continuar construint a partir d'on ho vam deixar des de fa dues temporades, amb aquest pas intermig de canvi d'entrenador. I, bueno, realment molt contents perquè no hem patit en aquest primer objectiu de la temporada. I pràcticament vam arribar al Nadal amb uns punts que ens garantien la permanència, i aquesta entitat amb l'historial que té de fases d'ascens i venint de cinc temporades a nacional,
evidentment sempre l'objectiu de fases, el tens que tenir allà. Quan et trobes al Nadal amb una situació classificatòria favorable, ja no només per la permanència, pràcticament garantida, sinó lluitant allà dalt. Llavors entrem en la següent fase de temporada que es va comentar abans de toma i daca amb l'Espanyol, evidentment ja, sí, amb l'objectiu de fases, totalment establert. I per això, realment, estem molt contents d'haver-ho pogut assolir.
A més, hem aconseguit lligar molt amb la nostra gent, oferint moltes victòries a casa, només el Calella es va poder endur els dos punts de La Draga. I hem vist, inclús, més gent a la graderia aquesta temporada que les temporades anteriors a Nacional. Sobretot, mainada que està començant a enganxar-se a l'handbol, gràcies a això. I, bueno, és un objectiu que indirectament també ens porta l'objectiu de les fases. I per això també el poder celebrar-les a casa és molt important per acabar d'enganxar a tots d'aquesta mainada que està fent créixer el club.
Tens experiència en fases o seran les primeres a nivell personal com entrenador?
En el meu cas personal, jo sóc valencià, aquesta és la meva tercera temporada aquí per motius personals i familiars, he portat la selecció valenciana juvenil amb quatre campionats d'Espanya de seleccions autonòmics, un ascens a segona nacional valenciana amb fases de sector, múltiples sectors de base amb el Morvedre femení i el Port de Sagunt masculí. Per tant, penso que no és un factor que ens pugui preocupar. A la plantilla tenim per exemple l'Esteve Ferrer, que com jo no ha jugat precisament cap fase d'ascens de Lliga a Primera Nacional, però ha jugat altres fases en altres àmbits i situacions. La resta de la plantilla, hi ha diversos jugadors que ja van fer la fase d'ascens a casa, evidentment eren més joves, i per alguns serà la primera ocasió, però es poden veure guiats pels que ja ho han viscut.
En resum, al grup tenim força experiència en aquest tipus de campionats, i no és un factor que ens hagi de preocupar. A la pista passarà el que tingui que passar, però tenim una plantilla amb força experiència, força veterana, i potser som l'equip dels quatre que pot tenir més bagatge en aquest sentit.
És important per al club el retorn a una 1a Estatal on ja hi ha jugat anteriorment?
Per al club sí que és important tornar a Primera Nacional. Jo crec que és una categoria molt maca, que et permeteix formativament treballar molt. Jo crec que el club, la ciutat, la infraestructura que hi ha són perfectament capaços d'assolir tenir un equip a Primera Nacional mantenint-se en el temps. No sé si serà aquesta l'ocasió, nosaltres ho lluitarem a la pista i ho donarem tot per assolir-ho. Després poden passar moltes coses, tant esportives com extraesportives. Hem vist el cas de l'últim cap de setmana, on tots els equips catalans han pujat, això també deixa un grup de Primera Nacional catalana de moment amb dos places lliures. Ja veurem el que passa, però sí que és de veres que no tenim la necessitat imperiosa que sigui en aquesta ocasió. Crec que estem treballant molt bé amb la base, també des de la coordinació esportiva i la direcció tècnica que porta l'Esteve Ferrer i jo com a coordinador, i estem creixent molt en estructura piramidal. De fet, hem pujat al triple les fitxes que n'hi havia fa tres temporades a l'entitat, i ara el que necessitem és lligar els equips de base amb el primer equip, perquè hi ha un salt força gran encara des del juvenil al primer equip. I tenim ja una plantilla al primer equip que els jugadors comencen a ser, de fet molts ja podrien jugar sense cap problema en categoria màster. Per tant, hi ha que fer aquest relleu generacional de mica en mica, anar passant temporades, anar agafant experiència i intentar allargar una mica la vida d'aquesta plantilla tan productiva i tan bona i amb tanta experiència que ens pugui assegurar agafar també aquest poso i aquesta experiència a les noves generacions per poder mantenir aquest nivell alt de Lliga o d'estabilitzar l'equip a Primera Nacional.
Quins aspectes destacaries més del teu equip al llarg del campionat?
Bé, realment, a banda del bon ambient de l'equip, que sempre és clau en les temporades per poder assolir objectius, jo sempre destaque per damunt de la resta de coses el gen competitiu d'aquesta plantilla. Crec que és una cosa a més amb què hem congeniat des del primer moment molt bé, perquè em sento identificat amb aquests valors i és una cosa que mai deixa de plasmar sobre la pista el grup, el gen competitiu, de mai baixar els braços, de lluitar fins a l'últim moment cada partit i cada situació. I això és el que ens ha anat duguent cap aquí, perquè crec que sí que realment és una cosa que es pot transmetre i es pot valorar com una identitat que a nosaltres internament li diguem l'ADN Banyoles i que a nivell de tot el club intentem inculcar a partir del primer equip.
Quin és l'equip, o equips, que t’han fet millor impressió a la Lliga?
En quant als equips que m'han fet millor impressió, realment durant el Calella ja el coneguem de sobres a tothom, saben perfectament pel que juguen, porten molt de temps treballant junts, una plantilla molt similar, també amb força experiència i que ha mostrat en els moments complicats no han deixat de sumar i per tant han mostrat aquesta superioritat a la Lliga i a la classificació. I realment durant tota la temporada, molt bona impressió del filial de Sant Cugat, un equip molt treballat i molt lluitador que li podia treure punts a qualsevol i fruit d'això ha quedat allà dalt també a la classificació. I, com a equip que més ha crescut durant la Lliga diria el Mataró. Molt bones impressions sobre Mataró, molt i molt difícil treure punts d'aquella pista i que, si continuen treballant així i creixent d'aquesta manera, l'any que ve són clars favorits a tot, ja que és un equip molt i molt perillós en qualsevol partit.
Deixant a part els del teu equip a quins jugadors destacaries de la categoria. Podries dir un equip ideal, sense els teus jugadors?
Jo crec que el porter que marca diferències a la categoria és el del Calella, en Pejcinovic.
El central m'agrada molt el central explosiu de Barberà, genera molt de problemes en transició.
Com a extrems, crec que els de l'Espanyol són molt i molt efectius. En el pivot en Saúl, del Polinyà, i de primera línia, jo crec que en Montemayor de Garbí, i bé, diverses opcions de primera línia del Calella o inclús l'Eloy Félez també per complementar aquesta primera línia.
Com veus el grup que us ha tocat. Quines possibilitats de pujar creus que teniu, jugant a casa i amb el suport de l’afició?
En quant als sorteig, estem contents, no perquè ens veiem clarament favorits, sinó precisament perquè veiem que és un grup on pot haver-hi força igualtat i força competitivitat. Crec que no n'hi ha un clar favorit, que qualsevol dels quatre equips al final de la fase pot ser el que celebre i realment això és el que ens té que fer donar un punt més de competitivitat, com tu dius, a casa amb la nostra gent, sobretot a nivell físic i d'esforç per a nosaltres serà molt exigent amb aquesta veterania que tenim i necessitem posar aquest puntd'honor i, més que mai, aquest gent competitiu que també comentava abans. Tots tres equips són competitius i ens faran patir, i a més entenc que tots tres volem pujar per situacions diferents. L'Antequera, pensant ser un filial, l'Antretequera també ha baixat i pot ser que la situació també els convé tenir aquesta plaça, perquè és un club diferent. I per tant, anem a veure. Nosaltres plantegem la fase anant-te tota pel primer partit i com hem fet a la lliga, arribar vius al diumenge per poder posar aquest ambient a la graderia i mantenir-nos competitius.
Jo fa tres temporades aquestes sortejos els veia des de fora i nosaltres ara podem parlar d'Antequera, un rival molt perillós, podem parlar de l'Erreka, que ha guanyat a Navarra, i també tenen, inclús a la plantilla, exjugadors Asobal d'Anaitasuna i per tant és un rival també molt perillós. I La Joventut del Pilar, amb aquestes transicions un diumenge després de tres partits, també ens pot fer patir molt.
Però tenint en compte aquestes coses que nosaltres tenim que cuidar contra aquests rivals, jo aquestes sortejos els veia des de fora i us puc assegurar que qualsevol equip de fora vol evitar l'equip català i menys jugant a Catalunya. Perquè el nivell és patent i, per tant, qualsevol dels altres tres també podrà dir que venir a jugar contra el Banyoles és un repte gros i, a més, a La Draga. Així que, res, grup molt obert, competir al màxim i donant-ho tot a arribar fins on puguem, que tindrem que acabar amb el camp molt alt en aquest sentit i gaudint de la nostra gent.
Quin veus com a rival més fort?
Realment per a nosaltres el rival més fort és l'Antequera, que és el partit que estem afrontant, més que res perquè és el primer que juguem. I per a nosaltres és fonamental començar el primer dia puntuant. Més és un joc que no té gaire transicions, ens pot anar bé en aquest sentit per poder dominar les transicions al nostre ritme i a partir d'aquí intentar treure profit en el posicional. I bé, és el nostre partit clau en aquests moments.
Després, com vagi avançant la competició, evidentment poden haver-hi rivals forts en altres aspectes i es poden convertir en altres situacions. Com dic, la joventut del Pilar el diumenge, segons com arribem físicament i els que ens juguem, pot ser molt perillós per nosaltres en aquest sentit, perdre una mica el control en les transicions, que és el que hem d'evitar sobretot. Crec que força igualat sense un rival per sobre dels altres. I en aquests moments per nosaltres evidentment el rival clau i el més fort ha de ser l'Antequera, que és el primer i el que ens hem de centrar.
Què pot suposar per aquest grup, amb una interessant barreja de veterania i joventut, aconseguir tornar a categoria estatal? I per la vostra base?
Per a nosaltres com a entitat és fonamental aquest tipus de competicions, ja no tant per l'ascens com per l'esdeveniment en si, perquè la mainada i l'afició continue enganxant-se a l'equip, perquè puguem tenir un equip competitiu en una categoria molt competitiva on les noves generacions puguin fer un relleu generacional bo compartint plantilla amb aquesta plantilla veterana i amb experiència que puguin agafar aquest poso que deixen. I per tant, tant la part alta de Lliga com a Nacional, això evidentment ho podem assolir i ho podem aconseguir. El primer objectiu fonamental nostre és aquest, com bé dius, i en quant a base hi ha relleu generacional per agafar experiència, per a nosaltres més que l'obligació de l'ascens o la categoria on estem és aquest tipus d'esdeveniments i per això la importància de jugar a la fase a casa i de retornar a tot el que ens ha donat la població, que ja dic que juntament amb Calella han sigut les dues aficions que han marcat diferències a la categoria.
Moltes gràcies!
INFORMACIÓ DE LES FASES
PRIMER EQUIP HANDBOL BANYOLES 25/26
Pivots: Andreu Pagès Oliveras, David Masmiquel Vilanova, Gerard Mitjà Feixas, Joan Moreda
Extrems: Gerard Colomer Fabrega, Marc Antoni Triguero Ferré, Njundu Sillah Jabby, Oriol Milla Moncanut, Roger Milla Moncanut, Sergi Fernández Fernádez
Primera línea: Andreu Vidal Hostench, Eloi Palomeras Julià, Esteve Ferrer Llobet, Joan Congost Abelenda, Martí Rigau Salvans, Miquel Vidal Hostench, Nawfal Ahiayouch Serroukh, Nil Ballesta Iriondo
Porters: Arnau Gratacós Ametller, Pau Rigau Salvans, Pau Mercader Palau, Roger Portas Puigdemont
Especialistes defensius: Joaquim Creixell Tabernero, Xavier Casadevall Ribas
Staff tècnic:
Entrenador: José Vicente Tomás "Chovi"
Ajudant: Daniel Renart
Delegat: David Besalú
Delegat de Camp: Joan Planas
Oficials: Lluc Besalú i Jaume Cuadrat